Etter ukesvis med streik ved Scandic Park hotell i Sandefjord og andre hoteller i hele Norge, er konflikten over. Nesten 50 ansatte ved hotellet har vært ute i streik siden 23. april, og underveis har frontene vært harde. De streikende anklaget blant annet hotelledelsen for streikebryteri, noe ledelsen avviste.
Nå er hovedtillitsvalgt Anne Marie Andersen lettet over at oppgjøret er landet.
– Vi fikk inn fire måneders forskuttering på en litt annen måte enn det vi hadde håpet på. Men vi har fått gjennom dette, noe NHO var supersteile på og mente var helt uaktuelt. At vi har fått et bra oppgjør, er det ingen tvil om, sier hun.
Satsen er nå 6,50 kroner til alle, 4 kroner i lavlønnstillegg og 5 kroner til dem med fagbrev.
– Dette er vi kjempefornøyde med, og vi fikk løftet fagbrevet skikkelig opp. Det har vi jobbet med lenge.
Selv om streiken er over, var det ifølge Andersen torsdag ved 11-tiden fortsatt usikkert for flere av de streikende når de faktisk skulle tilbake på jobb. Hun forteller at hun ennå ikke hadde hørt noe fra ledelsen.
– Klokken er 10.45, og ingen har vært i kontakt med meg. Jeg får fortsatt masse spørsmål fra de streikende. Vi følger avtaleverket og venter.
Hun kunne derfor ikke svare på om folk var tilbake på jobb.
Vi har lagt fram kritikken for kommunikasjonsavdelingen i hotellkjeden og den har blitt besvart av distriktsdirektør i Øst, Håvard Solum.
Han sier at de ansatte møter på jobb i henhold til timeplan nå som streiken er over.
– Informasjon gikk ut internt i morges. Vi er glade for å kunne ønske våre ansatte tilbake på jobb igjen, og følger opp de som har vært i streik på linje med andre ansatte, sier han.
Han sier også at de prinsipielt er uenig med utfallet.
– Men vi er glade for å kunne se fremover og ta imot våre ansatte igjen. Dette har vært et krevende oppgjør med viktige prinsipielle spørsmål for oss. Vi mener det har vært riktig å løfte frem hvilke konsekvenser forskuttering av sykelønn kan få for deler av bransjen.

