Hvert år inviterer milliardær Christian Ringnes til feiring på Grand Hotel. Hotellet eies av Eiendomsspar, hvor Ringnes-familien er majoritetseier.

Her har de strålende utsikt til barnetoget, som går oppover Karl Johan før det passerer forbi Slottet, hvor kongefamilien står og vinker på balkongen.

I år er hotellet rammet av streik. Mange av gjestene kom derfor til hotellet bærende på matposer, kjølebager og kaker.

Investor Jan Petter Sissener ankom sammen med sin kone Helle, og bar på to grønne poser med mat.

– I år må vi ha med egen mat, på grunn av streiken, sier Sissener.

Han sier at han har forståelse for streiken, men at det er staten som må løse utfordringene rundt forskuddsbetaling av sykepenger.

– Akkurat den streiken har jeg litt sansen for.

– Hvorfor det?

– Det er ikke arbeidsgivernes oppgave å forskuttere på vegne av Nav. Det er ikke alle som har likviditet til det. Det er en systemfeil mer enn noe annet, sier han.

– Så det er staten som fikse opp i det?

– Det mener jeg, sier Sissener.

– Det er jo helt forkastelig at det skal være slik.

Også næringslivstoppene Jan Petter Collier og Jens Ulltveit-Moe var blant dem som ankom Grand søndag formiddag.

Investor Stein Erik Hagen og hans familie har også tradisjon for å feire 17. mai her. Hagen gikk brått og uventet bort 4. mai, og bisettes i Oslo Domkirke torsdag.

– Det var veldig overraskende og veldig trist. Det bare viser en ting, vi må leve mens vi kan, for etterpå er det for sent, sier Sissener.

I rundt 40 år har Hagen samlet familie og venner på rom 260 på hotellet på nasjonaldagen.

E24 omtalte feiringene på Grand både i 2024 og 2025.